درمان ریشه یا روت کانال تراپی

درخواست نوبت درخواست سوال از دکتر بپرسید گالری تصاویر مشاهده
درمان ریشه یا روت کانال تراپی

درمان ریشه یا روت کانال تراپی

۱۸ آذر ۱۳۹۶ درمان ریشه مقالات

درمان ریشه معمولا یک روش ساده برای از بین بردن درد دندان و در نهایت نجات دندان شماست. بیماران معمولا به علت التهاب و عفونت در ریشه ی دندان نیاز به درمان ریشه خواهند داشت.

اگر شما در حال تجربه اولین درمان ریشه دندان خود هستید ممکن است در مورد همه چیز بسیار نگران باشید .

در این مطلب  مراحل درمان ریشه را گام  به گام  با شما مرور می کنیم .

دانستن اینکه چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد بیشتر از همه چیز باعث رفع نگرانی شما خواهد شد .

بنابراین به زودی درخواهید یافت که درمان ریشه باعث درد نمی شود بلکه آنرا تسکین می دهد .

مراحل درمان ریشه

ابتدا شما  به یک بیحسی موضعی نیاز دارد تا در حین درمان دردی را احساس نکنید. پس از اطمینان از بی حسی کامل دندان وبافت نرم درمان شروع می شود

سپس دندانپزشک شما پس از برداشت پوسیدگی های دنان، کار خود را با دستیابی به کانال ریشه آغاز می کند .

در مرحله بعدی طول ریشه به وسیله دستگاه دیجیتالی مخصوص تعیین می شود .حالا نوبت به تمیز کردن ،ضدعفونی و شکل دادن به کانالها  و خشک کردن کانال ریشه  می رسد .

پس از تمیز کردن نهایی کانال ریشه این بار نوبت  به پر کردن کانال  و جای خالی پالپ با موادی که به همین منظور ساخته شده اند می رسد .

در مراحل پایانی ترمیم موقت و ترمیم دائم صورت می گیرد .

پس از درمان ریشه طریقه ترمیم تاج دندان بسته به نسج باقی مانده  و دندان بیمار متفاوت است .

در برخی از دندان ها که فشار جویدن را باید تحمل کنند و یا پوسیدگی آنها وسیع بوده ترمیم های مطمئن تری مانند روکشهای فلزی و چینی باید بکار برده  شود .

بهتر است که شما برای دریافت برخی از زمینه ها اطلاعات مختصری از ساختمان ریشه دندان داشته باشید .

ریشه ی دندان سالم و عفونی

همانطور که در تصویر سمت چپ مشاهده می کنید  فضایی در داخل دندان وجود دارد که  پالپ دندان نامیده می شود .

پالپ شامل عروق خونی ، اعصاب و بافت همبند می باشد که همگی در مراحل اولیه تکامل دندان ایجاد شده اند .

زمانی که پالپ ملتهب یا عفونی می شود ( تصویر سمت راست )در این صورت است که دندان شما به درمان ریشه نیاز پیدا می کند .

علل التهاب وعفونت های پالپ در یک دندان می تواندپوسیدگی های عمیق، درمان های  مکرر در یک دندان ، صدمه ناشی از ضربه مانند یک ترک یا تراشه و یا حتی یک شکستگی ریشه  و یا بیماری های لثه باشد . پر کردگیهای مجدد و  وسیع  ، نامرغوبیت مواد ترمیمی نیز از دیگر عوامل آسیب دیدگی  به پالپ  دندان شما هستند .

هریک از این مسائل می تواند باعث التهاب حاد در پالپ و در نهایت منجر به تورم ، فشار و آسیب غیر قابل برگشت در داخل پالپ دندان  شود .

هنگامی که پالپ دندان می میرد درد ممکن است در ابتدا کمی فروکش کند اما گاهی اوقات به عنوان یک عفونت حاد دردناک به اطراف بافت های پری اپیکال رسیده و موجب عفونت مزمن و طولانی مدت با علائم خفیف تا شدید می شود .

به طور کلی به هر علت که کانال ریشه یا پالپ دچار عفونت شود برای نجات دندان درمان ریشه واجب و ضروری است .

آیا پس از عصب کشی  دندان شکننده می شود ؟

در اکثر دندان هایی که به درمان ریشه نیاز پیدا کرده اند تاج و مینا و عاج دندان دچار ضایعه و پوسیدگی های وسیعی شده اند .

همچنین در برخی از موارد دندانپزشک به منظور دسترسی به پالپ ممکن است قدری از نسج سالم دندان را نیز بتراشد .

در اینگونه مواقع است که دندانپزشک شما اقدام به ترمیم های مخصوص کرده و در انتها با روکش نمودن دندان آسیب دیده باعث نجات آن می شود .

درمان ریشه معمولا طی چند جلسه صورت می گیرد؟

معالجه ریشه دندان ممکن است در یک جلسه انجام شود اما درمواردی که عفونت وترشح داخل کانال ریشه وجود داردممکن است درمان در دو یا چند جلسه انجام شود

آیا پس از درمان ریشه درد وجود دارد؟

ممکن است مقداری درد وناراحتی گذرای خفیف تا متوسط بعد از رفع بی حسی تا چند روزوجود داشته باشدکه با مصرف دقیق مسکن های ضد التهاب تسکین می یابد.

 

توصیه های قبل از درمان ریشه

درمان ریشه یا عصب کشی بر خلاف تصور عمومی درمان بدون ناراحتی و درد است و شما پس از انجام بی حسی کامل توسط دندانپزشک در طی درمان دردی احساس نمی کنید بنابراین استرس را از خود دور کنید زیرا استرس باعث کاهش اثر مواد بی حسی میشود.
استفاده از داروی آرامبخش شب قبل از کا رو همچنین استفاده از مسکن مانند ژلوفن قبل از شروع کار درمان ریشه باعث افزایش اثر بی حسی و بی دردی می شود
در صورتی که تحت نظر پزشک هستید بهتر است قبل از کار دندانپزشکی با پزشک خود مشاوره کنید و در صورت امکان نظر پزشک خود را همراه داشته باشیم. همینطور آزمایشات اخیر خود را به همراه بیاورید

توصیه‌های بعد از درمان ریشه

ممکن است پس از از بین رفتن اثر بی حسی مقداری درد داشته باشید. احساس درد تا چند روز طبیعی است و برای کاهش آن بهتر است از داروهای مسکن استفاده شود. به طور معمول قرص ۴۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت برای کنترل درد استفاده کنید . استفاده از استامینوفن کدئین علاوه برایبوپروفن برای دردهای بیشتر توصیه می شود.
در صورتی که برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است دارو را بطور کامل و به مدت ۱۰ روز استفاده نمایید. در صورت بروز هر مشکل میتوانید با شماره مطب در ساعات کاری و یا شماره موبایل مطب : ۰۹۰۳۳۱۹۳۹۳۰ تماس بگیرید.
تا زمانی که پانسمان موقت دندان شما سفت نشده از خوردن غذا با دندان درمان شده خودداری کنیم ست شدن پانسمان حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد
پانسمان دندان شما موقتی است و در جلسه بعد با ترمیم دائم تعویض میشود و یا روکش می شود. تا آن زمان از خوردن غذاهای سفت با دندان درمان شده پرهیز کنید زیرا باعث شکسته شدن تاج دندان میشود.

برچسب ها :

آیا مقاله برای شما مفید بود ؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید